Thursday, March 20, 2014

Siapa aku dahulunya?

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

In the name of Allah, the beneficient, the merciful.

Pagi yang damai
Ya Allah.. terima kasih kerana aku masih bernyawa hari ini
Ya Allah.. moga hari ini lebih baik dari semalam buatku

Mengenang kembali aku yang dulu

Mempunyai cita-cita untuk berjaya dalam hidup, dari seorang anak kampung yang ingin merubah kemiskinan keluarga, membawa harapan abah dan mak.
Masih ingat lagi, bersungguh2 betul aku bila nak menghadapi SPM, aku buat solat hajat hampir setiap malam, aku benar2 mengharapkan bantuan dari Allah
Dan alhamdulillah, keputusan SPM aku agak baik, walaupun aku demam teruk masa exam. Dan berjaya melanjutkan pelajaran..
Tapi rasanya pergantungan aku dengan Allah selepas kejayaan2 tersebut semakin berkurang.. aku lalai dengan dunia, aku leka.
Masa berlalu begitu sahaja. Betapalah sedikitnya amal aku, baca alQuran pun jarang2. Pergi usrah pun dalam keadaan terpaksa. 
Rasanya aku merasakan diri ini serba tahu kut... mungkin subjek2 agama yang aku belajar masa di universiti tak setara dengan apa yang belajar masa di sekolah menengah, bila dah belajar sesuatu yang dah advance, maka mulalah meremehkan yang basic.. aduhai manusia bernama aku

Bila dah grad, dah kawin, dah ada anak... masih jua aku ini lalai. Kejayaan dalam karier, gaji yang makin bertambah, kereta yang makin besar, rumah yang makin selelsa, semuanya menyebabkan aku seolah makin jauh dari Allah. Aku merasakan seperti semua ini dari usaha ku selama ini. 
Satu yang kosong dalam diri ini adalah ARAH HIDUP

Yerrr... kalau di pejabat, dari executive, kita akan aim nak naik Manager, bila dah manager aim nak naik senior manager plak kan. Tapi satu yang hilang dari dalam diri adalah apa aku nak buat esok, apa lagi yang nak aku achieve dalam hidup ini. 
Dah ada keluarga yang bahagia, ada kereta, ada rumah, bahkan seolah ada segalanya, walaupun bukan mewah. Mungkin saya ni lebih kepada comfort zone kut. Datang dari background family yang agak susah, so bila ada segalanya, rasa seperti kosong plak

Sehinggalah aku diuji oleh Tuhanku yang Maha Pengasih dan Penyayang. 
Ada satu kekurang yang di kurniakan oleh Tuhanku. Dan satu ketika, Dia beri aku apa yang aku inginkan, tapi separuh jalan, Dia ambil semula.
Berbulan rasanya aku rasa sedih dan tak keruan, airmata selalu mengalir kerana menyalahkan diri sendiri

Tapi sebeanarnya Allah nak berikan yang lebih baik... sedikit demi sedikit aku sedar yang sebenarnya terlalu banyak, uncounted, tak terbilang dengan jari jemari banyaknya rahmat yang Allah berikan disebalik ujian ini

Dengan kehilangan itu, Allah gantikan dengan undangan ke Baitullah yang mulia. Dengan kehilangan itu Allah gantikan dengan peluang untuk menjejakkan kaki ke Madinatul Munawwarah... Allah.. apalah sangat kehilangan itu jika apa yang digantikan jauh lebih baik
Dengan kehilangan itu Allah gantikan dengan aku menjumpai satu titik ARAH HIDUP ku yang selama ini hilang.
Allahurabbi... aku ampunilah aku
aku ingin kembali ke jalan Mu
Selama ini aku bercita2 untuk lulus cemerlang SPM.. tapi once aku dapat apa yang dihajati, itu bukan lagi satu arah hidup
bila aku berciti2 memilik rumah sendiri, bila dah dapat then bukan lagi satu arah hidup

ARAH HIDUP yang sebenarnya adalah MATI
kerana itulah sebenarnya tujuan hidup kita di dunia ini.
Tapi aku tak mau mati dengan keadaan membawa dosa
Aku ingin mati sebagai seorang yang di redhai Penciptanya
Setiap kali aku keluh kesah, aku akan ingat kembali arah hidupku
Satu cita-cita yang boleh dicapai tapi bukanlah mudah... kena didik diri dengan keikhlasan, kena didik diri kembali kejalan yang lurus. Dan bukan sahaja diri sendiri, tapi tanggungjawab kepada keluarga, masyarakat dan ummah

AlFajr:27-30

Ok sekian dulu... to be contd
Wassalam

2 comments:

  1. Allah nak uji macam2 cara. yg kaya dgn kekayaan. yg miskin dengan kesushan. betulah.. kita miskin ni asyik nak kaya je. tulah cita2. lupa nak bersyukur..sb duk nmpak bestnya jd org kaya.

    ReplyDelete
  2. suka baca.. ya saya pun dah lupa diri.. then Allah turunkan sedikit ujian yg agak besar.. terima kasih allah atas teguran... kalau tak.. hanyut juga lah..

    ReplyDelete